Aktuelt

Tysk-norsk samarbeid om autonome maritime systemer

Skrevet av Lars Bugge Aarset | 13.mai.2025 14:53:30

Read article in English

Hvordan kan Tyskland og Norge lære av hverandre i utviklingen av autonome maritime løsninger?

Dette spørsmålet sto sentralt da representanter fra næringsliv, forskning og myndigheter fra begge land møttes i Trondheim 13. mai. Seminaret ble arrangert av Ocean Autonomy Cluster og Tysk-Norsk Handelskammer, og inngår i det tyske markedstilgangsprogrammet for små og mellomstore bedrifter.


Ordfører i Trondheim, Kristian Dahlberg Hauge. Foto: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Felles interesser i sikkerhet, digitalisering og grønn omstilling

Programmet åpnet med innlegg fra blant andre ordfører Kristian Dahlberg Hauge, førstesekretær Christian Siepmann ved den tyske ambassaden og Regina Hermsdorf fra det tyske næringsdepartementet.

Frode Halvorsen fra Ocean Autonomy Cluster presenterte klyngens arbeid, mens Katrin Caldwell fra VDMA belyste digitale trender innen tysk maritim industri.

Roald Gulbrandsen fra NHO snakket om norsk næringsliv i en tid preget av både geopolitisk uro og raske teknologiskifter. Siemens Energy ved Ketil Aagesen viste eksempler på hvordan tyske selskaper lykkes i Norge, og NTNU ved Bjørn Egil Asbjørnslett presenterte forskningsinfrastruktur innen maritim autonomi.


Regina Hermsdorf fra det tyske næringsdepartementet. Foto: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Sikkerhet og standardisering i fokus under rundebordsdiskusjoner

I den avsluttende delen av seminaret deltok deltakerne i rundebordsdiskusjoner om muligheter for samarbeid, regulering og teknologiutvikling. Her ble det tydelig at det finnes et stort behov for felles standarder og bedre samspill mellom autonome systemer, både til havs og i havn. Flere deltakere løftet frem autonomisering av logistikk og lasting/lossing som viktige områder for økt sikkerhet og bedre ressursutnyttelse – ikke minst på grunn av mangel på kvalifisert personell i havnene.

Datasikkerhet og fysisk sikring av autonome systemer ble også diskutert, blant annet hvordan man kan håndtere trusler fra droner eller koordinerte angrep. Overgangen mellom ulike kontrollsentre ble trukket frem som en potensiell sårbarhet, spesielt når det ikke finnes felles standarder for styring og kommunikasjon.

Et annet sentralt tema var dataressurser og systemskalerbarhet. Flere tyske deltakere påpekte at løsninger må kunne fungere under realistiske forhold, hvor verken prosessorkraft eller overføringskapasitet er ubegrenset – noe som ofte tas for gitt i forskningsmiljøer.


Klyngeleder Frode Halvorsen i Ocean Autonomy Cluster. Foto: Lars Bugge Aarset

Store muligheter for samarbeid innen maritim sikkerhet

Det ble også diskutert hvordan autonome fartøy og løsninger kan styrke overvåkning og sikkerhet i kyst- og havområder, både nasjonalt og i europeisk sammenheng. Representanter fra Universitetet i Stavanger viste blant annet til EU-prosjekter innen havovervåkning og beskyttelse av kritisk infrastruktur. Det ble fremhevet at Norge og Tyskland har felles interesser knyttet til grensesikkerhet, maritime installasjoner og trygg ferdsel i europeiske farvann.

Konklusjonen etter rundebordsdiskusjonene var klar: Her ligger det betydelig potensial for tettere samarbeid mellom norsk og tysk industri, både innen sivil og forsvarsrelevant teknologi. NORDSEC følger utviklingen tett, og ønsker å legge til rette for flere slike møteplasser fremover.


Katrin Caldwell fra VDMA. Foto: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster

Bjørn Egil Asbjørnslett, direktør NTNU Hav og kyst. Foto: Lars Bugge Aarset/Ocean Autonomy Cluster