Som en del av ROC-prosjektet besøkte bedrifter fra Ocean Autonomy Cluster og NORDSEC nylig Statens vegvesen sin Veitrafikksentral (VTS) i Region Midt. Målet var å hente erfaringer fra et av Norges mest komplekse kontrollrom, og utforske hvordan teknologi, sensorer og operatørkompetanse kan overføres til fremtidens fjernstyrte og autonome kontrollsentre.
VTS overvåker og styrer trafikken på riks- og fylkesveier i en hel region, døgnet rundt. Data fra sensorer, kameraer og trafikkvarslinger gir operatørene sanntidsoversikt for håndtering av hendelser, koordinering av beredskap og varsling av nødetater. Erfaringene her gir verdifull innsikt for utvikling av Remote Operation Centres (ROC) for ulike typer operasjoner.
Kontrollrommet i Veitrafikksentralen, Region Midt. Foto: Lars Bugge Aarset/Fremtidens Industri
Christian Nygård og Jan Petersen fra Statens vegvesen tok deltakerne gjennom VTS’ drift og teknologiske infrastruktur, og viste hvordan sensor- og datanettverk brukes i beslutningsstøtte og operasjonell koordinering. Dette gir inspirasjon til ROC, hvor fjernstyring og overvåkning av autonome eller menneskedrevne systemer muliggjøres på tvers av sektorer.
Christian Nygård, Statens vegvesen. Foto: Lars Bugge Aarset/Fremtidens Industri
ROC-prosjektet utvikler standardiserte, fleksible og skalerbare kontrollsentre som gjør det mulig for operatører å styre fartøy og maritime systemer eksternt, inkludert under vann, på overflaten, i lufta og til og med i rommet. Ved å integrere alle skipets funksjoner – fra navigasjon til kraner og maskinrom – gir ROC en samlet plattform for sikker, effektiv og dual-use drift, samtidig som det støtter overgangen til fullt autonome maritime systemer.
Jan Petersen demonstrerer arbeidsstasjon for en operatør. Foto: Lars Bugge Aarset/Fremtidens Industri
Prosjektet drives i samarbeid med NTNU Shore Control Lab, Testination, MIDAS, Ocean Autonomy Cluster og Maritime Robotics.
Besøket på VTS ga deltakerne konkrete perspektiver på hvordan avansert sensorbruk, situasjonsforståelse og operasjonsledelse kan overføres til fremtidens ROC-løsninger, og vil bidra til utvikling av robuste, skalerbare og sikre kontrollrom for fjernstyrte og autonome operasjoner.
Se også: ROC - Remote Operation Centres for next-generation maritime autonomy